Tineri băcăuani ...
Articol preluat din Desteptarea.ro "Tinerii fug de Bacau" (11/08/2010)
Mintile luminate din liceele bacauane emigreaza spre strainatate
Tot mai multi tineri bacauani aleg calea strainatatii atunci când decid sa-si continue studiile. Ideea de a emigra este vazuta de multi ca o promisiune a realizarii personale. Bani mai multi, salarii mai mari, conditii mai avantajoase, fructificarea studiilor, aprecierea muncii si recunoasterea abilitatilor. Acestea sunt coordonatele care ii determina pe tinerii din Bacau sa considere ca a urma o facultate in afara este reteta garantata pentru succes. Noi va oferim doar câteva exemple.
“Cetatenia româna nu o sa le dea de mâncare copiilor mei”
Bogdana Elena Budianu a terminat profilul uman de Filologie Bilingv Engleza la Colegiul National "Vasile Alecsandri" din Bacau “si ca multi umanisti care au urmat acest gen de profil, am realizat ca orizontul meu nu e foarte deschis aici, in România. Asa ca am aplicat pentru un colegiu din Anglia”, ne-a spus sincer. Si-a dorit un viitor "satisfacator", macar, daca nu stralucit. Cum a ales tocmai Anglia? “A venit la noi in liceu un grup de studenti, care la rândul lor au aplicat in afara tarii, printr-un program numit «Studying Abroad». Promovau studiatul in afara. Ne-au exemplificat avantajele acestui pas. Fiind curioasa de fire, m-am interesat si am cântarit avantajele unei facultati din România cu ale unui colegiu din Anglia. Colegiul englez a inclinat cel mai mult balanta”, continua. A urmat apoi un program educational de consiliere in Bucuresti, la "Shakespeare School", in decembrie, pentru destinatia UK, unde i s-au aratat pasii spre aceasta sansa. Anglia i-a oferit si profilul dorit: acela de Advertising, PR and Media, care ii ofera si posibilitatea de a munci pe timpul studiilor, pentru a câstiga banii necesari sa se intretina in timpul facultatii. “Invatamântul din România da gres prin simplul fapt ca se axeaza pe teorie mai mult decât pe practica si imaginatie. Oare Guvernul României nu s-a gândit niciodata de ce America si Anglia câstiga mai multi studenti români anual decât noi? Un student care termina o facultate in afara poate avea o oarecare experienta in acel domeniu si are o sansa mai mare de a se angaja decât unul care termina o facultate la noi in tara. Aici nu esti angajat decât daca ai experienta? Daca abia ai terminat facultatea, de unde sa ai experienta? Daca investesc in viitor, cum se lauda, care e acela? De somer?”, s-a intrebat retoric Bogdana.
Avantaje financiare
Recunoaste ca nu a fost o mare olimpica, nu a excelat in nimic special care sa-i aduca un venit sigur in viitor, dar acum simte ca va fi o studenta dornica de nou si de munca, singurele ei atuuri fiind sociabilitatea si puterea de convingere. Singurul dezavantaj al acestei oportunitati este taxa anuala, “care, desi este redusa la 3.290 de lire sterline pentru faptul ca ne-am integrat in Uniunea Europeana, tot este foarte mare pentru un român. Dar se pare ca Guvernul Marii Britanii s-a gândit si la aceasta problema si ofera imprumuturi, pe care le poti plati dupa terminarea facultatii, cu o singura conditie – sa ai un salariu de peste 15.000 de lire sterline pe an, din care ti se va lua un procent de 9 la suta”, explica. Conditiile impuse de facultatile la care a aplicat, Middlesex University si University of Northampton era sa promoveze Bacalaureatul cu cel putin nota 8. A urmat apoi si un examen la limba engleza (Cambdrige/ IELTS/ Toefl) care a demonstrat capacitatea ei de a intelege, de a scrie, de a vorbi si a citi in engleza. “Având in vedere ca nu sunt singura care stie despre aceasta sansa sunt convinsa ca si alti tineri vor fugi de România. Daca nu se va face ceva in privinta asta, va avea loc o noua «Retragere Aureliana», aceea a studentilor. Nu voiam sa plec din Bacau, din tara. Sunt mândra de nationalitatea mea, dar cetatenia romana nu o sa le dea de mâncare copiilor mei”, a conchis Bogdana, care din toamna va fi student englez.
Strainatatea a ajutat-o sa se descopere
Buhuseanca Gabriela Târdea - un subiect de roman, o poveste de succes impresionanta. Munca, responsabilitate, competenta, eficienta, modestie. De la un copil care a ratat prima admitere la liceu si babysitter occidental a ajuns rasfatata unor universitati si companii din România, Germania, SUA, Marea Britanie, Finlanda, Danemarca, Slovacia. Ajunsese sa urasca scoala. Treptat, prin clasa a XI-a, s-a apropiat si cu sufletul de profesori. “Din 2001, imediat ce am terminat liceul buhusean, am plecat în Germania, ca Au-Pair (babysitter), si din acea perioada am început sa prind gustul educatiei”, zice. A început sa studieze la o facultate din Germania, dar lipsa banilor a determinat-o sa se întoarca în tara, la Universitatea “Babes-Bolyai”, unde a finalizat cursurile facultatii de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor. Devine membru al organizatiei internationale studentesti AIESEC, lucreaza la diferite proiecte nationale, este acceptata la doua internship-uri, în Slovacia si Finlanda. În timpul facultatii are, simultan, câte doua, trei joburi, primeste sprijin financiar din Germania si de la parinti. Pleaca în Slovacia într-un internship de management, este promovata de trei ori într-un singur an în companie, sprijina multi români pentru a lucra în aceasta tara, descopera, vorbind în engleza, germana, slovaca, faptul ca are abilitati de comunicare. La Bergische Universität Wuppertal- Germania, Copenhagen Business School - Danemarca, o regasim sustinând un masterat, obtinând noi competente lingvistice. Experientele ocupationale îi certifica grozave competente precum profesor/tutor de limbi straine-freelancer (România si Slovacia), specialist în recrutare la APPEL COUNSELLING s.r.o., Bratislava (Slovacia), Global.me in Jyväskylä Team, Helsinki & Jyväskylä (Finlanda), practica voluntara la Colegiul Tehnic Ion Borcea & Scoala “Mihai Eminescu” Buhusi, are activitati specifice la Global LT, Ltd. Woodslee Drive, Troy, Michigan (USA), Innovation Roundtable in Copenhaga. Cunoaste engleza, germana, daneza, franceza, spaniola, poloneza, slovaca, fiind atestata cu excelent, în cele mai multe dintre ele.
“Dezamagita, am ales strainatatea”
Aceasta performera a fost nevoita, din cauza sistemului românesc de admitere aiurea de tot, sa învete un an la Scoala complementara! “Dezamagita, am ales strainatatea. Noi învatam doar teorie, teorie, iar teorie. La terminarea facultatii din Cluj, am realizat ca pe lânga teorie nu stiu mai nimic. Dar strainatatea nu e paradisul! Oricât de mult se aude ca e bine în strainatate, tot strainatate ramâne, departe de cei dragi, departe de casa, departe de tot. Strainatatea mi-a schimbat viata complet, admit acest lucru pentru ca este adevarat. Am avut parte de experiente de neuitat. Am întâlnit oameni noi, culturi noi, am învatat multe limbi straine, am cunoscut ceva diferit, în special în atitudinea oamenilor. Strainatatea îti ofera o noua perspectiva asupra vietii, experimentezi lucruri si situatii ce nu le vei întâlni niciodata acasa. Sunt experiente minunate, trebuiesc traite, daca ai curajul si initiativa de a face acest pas. Dar consider ca multi români se simt singuri în strainatate. Cu bani în buzunar ori nu, dar singuri... Asa ma simt eu câteodata. Strainatatea nu m-a îmbogatit si nu acesta este scopul meu. Strainatatea însa m-a ajutat sa ma descopar pe mine si acest lucru este mai semnificativ decât orice altceva”, ne-a marturisit.
De ce educatia în strainatate? …”România stie numai de cei care fura, ucid si cersesc”
Raspunde tot Gabriela Târdea. “In strainatate esti ceea ce poti demonstra cu mintea ta ca esti. Nici buzunarul si nici functia mamei sau a lui tata nu te salveaza ori îti da o nota mai mare la scoala. Aici poti reusi chiar si daca nu ai buzunarul plin, si asta este ceea ce face diferenta. Calitativ, consider ca ceea ce înveti aici reusesti sa pui în practica. Educatia în Scandinavia, unde am ales eu sa o continui, este gratuita si asta faciliteaza accesul strainilor aici. Universitatile din strainatate au parteneriate cu firme nationale si internationale care cauta studentii înca de pe bancile facultatilor. Ca student, în Danemarca, nu doar ca ma simt în siguranta prin ceea ce învat, dar ofer în acelasi timp siguranta companiilor cu care colaborez. Ca student, mi se ofera încrederea ca ideile mele sunt valoroase si pot fi puse în aplicare. Exista o competitie foarte mare, dar nu ma simt discriminata cu nimic”. Întoarcerea acasa?... “Inca nu. Când ajungi în strainatate si stai deja câtiva ani buni, ajungi sa te familiarizezi cu un anumit standard de viata care cu timpul devine ceva normal, devine limita de jos pe care nu o poti depasi. Românii care au plecat în stranatate si s-au realizat sunt foarte multi, România însa nu stie de ei. România stie doar de cei care fura, ucid si cersesc. Persoana care termina aici un Masterat, un PhD, si careia i se ofera un loc de munca atractiv, nu se mai întoarce în tara daca sentimentul de siguranta, de stabilitate e primar.” Gabriela Târdea ramâne o persoana simpla, dar care a reusit sa ajunga unde e pentru ca a vrut si a luptat, a muncit enorm de mult pentru toate aceste succese, a facut multe sacrificii si nu a permis statului ori altcuiva sa o opreasca de la obiectivele ei.
Un exemplu de viata
Are aproape 18 ani si tocmai a terminat clasa a XI-a la Colegiul National “Gh. Vranceanu” Bacau. Ambitioasa, perseverenta, muncitoare si plina de viata, Geanina Stingaciu ne ofera un alt exemplu de viata. Un exemplu al unei tinere, care in acest moment are doar un singur vis. Un vis indraznet de altfel, acela de a fi acceptata la o universitate din Statele Unite ale Americii. “De ce America?”, a fost prima intrebare pe care i-am adresat-o. “Pur si simplu imi doresc foarte mult sa studiez intr-o universitate americana, in care pot sa-mi arat adevaratul potential si sa fac ceea ce imi place, sa valorific apoi tot ce am invatat. In Europa voi fi constrânsa de criteriile etnice si de cele financiare”, mi-a raspuns sigura pe ea Geanina. Alege Economia, dar accepta si Dreptul Comercial. “As vrea sa studiez Economia, chiar daca este un domeniu comun, iar daca nu reusesc voi merge pe Drept Comercial. Nu este imposibil sa ajungi acolo, ci doar dificil. Iar eu voi reusi. Am trecut peste toate obstacolele din viata mea si voi trece si peste acesta.” Se lupta intens si invata zilnic, chiar si acum in vacanta, sa obtina bursa SUA, mai ales ca sunt unele univesitati care asigura bani integral pentru studii. “Sunt facultati care dau si 60.000 de dolari, altele asigura doar partial plata cursurilor, dar se gasesc solutii. Acum ma pregatesc de examene, apoi am sa aplic pentru dosar si sper sa reusesc. Eu mereu mi-am ales lucrurile dificile, dar nu mi-a fost greu. Am fost si sunt mereu fata de nota 10 si nu e chiar usor sa tii mereu sus aceasta stacheta”, ne-a mai spus. CV-ul ei este impresionant. A absolvit cursurile gimnaziale cu media 10, sef de promotie, Testarea Nationala “a invins-o” cu 9,83, clasele de liceu le-a terminat numai cu media 10, la profilul matematica-informatica. In toata activitatea ei scolara, din 1999 si pâna acum a obtinut teancuri, teancuri de diplome de merit, premii, premii speciale la diferite concursuri si olimpiade nationale si internationale. A participat si la concursuri europene de matematica aplicata, ani la rând, la concursuri de limbi straine (engleza, germana, franceza, spaniola), a aparut in emisiuni televizate, a fost membru in cenaclul literar “Zbor invers”, are texte publicate si un interviu in revista “Joc secund”, este scenarist de benzi desenate, iar momentan e angrenata in programul european “eTwinning” si in EYP (European Youth Parliament), dar si voluntar in Asociatia “Betania”. E sincera, intreprinzatoare, receptiva, perseverenta, are capacitatea de a lucra in conditii de stres, dorinta de perfectionare si cunoastere continua. E interesata in special de leadership development, drept, activitati economice, politica.
A ales University College London
“Voi incepe intâi prin a prezenta rezultatele mele din timpul liceului, pentru a contura putin motivele pentru care am ales sa plec, desi am avut locul asigurat la facultate si aici, in tara. Am participat la Olimpiada de Limba si Literatura Româna 5 ani consecutiv, iar cele mai importante rezultate le-am obtinut in clasa a XII-a, locul 3 la nationala si tot locul 3, la etapa internationala. De asemena, am participat doi ani la Olimpiada Nationala de Sociologie si am obtinut in ambii ani locul 3. Am luat premiul 2 si la Concursul National de Critica Literara «Mihail Iordache» in clasa a XI-a. Alegerea de a studia in continuare literatura a urmat firesc”, ne-a precizat si Claudia Toia, proaspata absolventa a Colegiului National “Gh.Vranceanu” Bacau. Decizia de a alege o facultate in strainatate a luat-o inca din clasa a XI-a, când a realizat ca la Facultatea de Litere din tara doar ar aprofunda pur si simplu materia din liceu. “Insa eu vreau, desigur, sa evoluez, explica. «Literele» la noi iti cam constrâng orizontul de alegere dupa absolvire, iar a fi profesor in România, mai ales in Bacau, nu ofera satisfactii profesionale si materiale pe masura.” A ales tot Anglia, pentru ca este familiara cu limba si cultura engleza, dar si pentru ca au universitati "world leading". “Informatiile necesare mi le-am procurat singura, apelând la Internet. E cel mai simplu sa intri pe site-ul fiecarei universitati sa afli direct de la sursa ce se cere, decât sa intrebi in stânga si in dreapta. Am fost acceptata la prima mea alegere, «University College London», unde urmeaza sa studiez literatura engleza. Universitatea este una dintre cele mai bune din Marea Britanie, motiv pentru care mi-au cerut sa obtin peste 9.80 la Bac. Am luat 9.93 in final si le-am satisfacut cerinta”, mai spune Claudia Toia. Va fi colega de grupa, in Anglia, cu sefa de promotie de anul acesta din “Vranceanu”, care a aplicat la aceeasi universitate.
Va studia stiinta calculatoarelor
Ioana va pleca tot in Anglia. A absolvit Colegiul National “Ferdinand I” Bacau, iar pe fisa ei matricola sunt numai note de 10. “Am vrut altceva. Am vrut sa ma duc la Politehnica, in Bucuresti, dar m-am saturat de invatamântul din România. E superficial si corupt. Am observat asta cel mai mult la Bac. Am avut colegi care mi-au spus personal ca au gresit la proba de la matematica si care au luat 10. Cu ce pret? 100 de euro pe fiecare proba. M-a dezamagit foarte mult acest lucru. Am prieteni care studiaza in Bucuresti. Mi-au spus si ei ca notele se dau si acolo «pe ochi frumosi», ca sistemul e invechit, ca nu se face deloc practica. Or, in domeniul meu, practica e cea mai importanta”. Din aceste motive Ioana va fi din luna octombrie studenta la Bristol University, unde va studia Computer Science (stiinta calculatoarelor). A decis ca va studia in strainatate inca din clasa a XI-a. Si-ar fi dorit sa studieze in America, “dar e mult prea scump. Am o matusa acolo, care a facut un master si asa am aflat cam cât costa studiile acolo.” Apoi s-a gândit la Franta, dar dupa ce a studiat ofertele colegiilor internationale pe internet a decis: “Anglia e mult mai buna pe informatica.” Tot Ioana precizeaza ca pentru admiterea la o universitate din Marea Britanie e necesar sa formulezi un eseu personal prin care sa convingi ca esti cel mai potrivit pentru respectivul curs, sa ai diploma de Cambrige sau de limba la nivel avansat, sa prezinti o scrisoare de referinta de la un profesor de specialitate si sa ai nota mare la Bac. Peste 9.00. A fost atrasa de tainele informaticii inca din clasa a IX-a, când profesorul ei, descoperindu-i potentialul, a ales-o pe ea sa realizeze un proiect in acest domeniu. “Atunci a fost inceputul. Am facut proiectul, apoi am lucrat la mai multe site-uri, am realizat jocuri pe internet si asa mi-am dat seama ca asta imi place sa fac. Apoi au inceput concursurile de informatica, schimburile de experienta, care m-au ajutat foarte mult”, mai spune Ioana, care de pe acum crede ca nu se va mai intoarce in tara pentru a munci. “Doar daca se mai schimba ceva si daca vor functiona mai multe companii multinationale. Universitatea unde voi studia eu colaboreaza cu multe astfel de companii – Microsoft, Adobe si chiar banci de renume, care recurteaza personal inca din timpul studiilor. Am multi amici care au ales ca sa plece in strainatate. M-am interesat si am aflat ca deja am colegi din Timisoara, Slatina, Galati, Suceava si Constanta. Vor fi niste sacrificii, planuiesc sa-mi iau un job si sper, ca in final, sa ma descurc si sa ma bucur de o experienta bogata. Cât despre reintoarcera in tara, nu ma pot pronunta definitiv. Eforturile pe care le faci sa studiezi in strainatate nu cred ca imi vor fi rasplatite aici printr-un salariu motivant. Recomand tuturor tinerilor... sa plece.”
”Profesorii nu se enerveaza, nu tipa, nu jignesc”
”Am discutat cu elevi si studenti români care studiaza în Marea Britanie, Elvetia, Italia, Germania si Statele Unite. Toti considera învatamântul din aceste tari superior celui din România din urmatoarele motive: numarul de obiecte studiate este mai mic, dar relevant pentru ceea ce vor elevii sa studieze, deoarece implica mai multe optionale decât obiecte din trunchiul comun; programa pentru activitati extrascolare este obligatorie, adica fiecare elev/ student trebuie sa-si aleaga un numar minim de activitati extrascolare, la alegere – de exemplu, în scolile din Anglia (gimnaziu sau colegiu) fiecare elev îsi alege cel putin doua activitati extracurriculare, din orice domeniu care îi place; profesorii sunt foarte rabdatori, fiind dispusi sa explice de mai multe ori ceea ce elevii nu au înteles si nu se enerveaza, nu tipa, nu jignesc; este mai multa disciplina în scoli, mult mai multa strictete si toata lumea respecta regulile, care sunt obiective, normale. În ceea ce priveste continutul, acesta este axat mai mult pe activitati practice si mai putin pe teorie. Volumul informational este mai mic. Se respecta proportia de 2 la 1: daca 10 minute se explica teoretic o notiune, un fenomen etc., 20 de minute se va lucra practic – exercitii, creatii, rezolvari, experimente - cu acea notiune sau acel fenomen. Nimic nu se învata pe de rost. Evaluarea este obiectiva, mai ales cea de la examene, realizata de evaluatori specializati. Profesorii sunt platiti mult mai bine, suficient pentru a fi motivati sa lucreze cu multa raspundere. Motivele sunt mult mai numeroase, dar ma opresc aici”.
prof. Carmen Zaharia, Colegiul ”Ion Borcea” Buhusi
Motivele pentru care parasesc tinerii invatamântul românesc:
- un alt nivel de educatie
- mare interes acordat de catre universitati pentru studenti
- locuri de munca variate si mai bine platite
- posibilitatea de a interactiona cu alti studenti, din alte tari
- cunoasterea altor persoane cu noi mentalitati, conceptii
- posibilitatea de a avansa mai repede in profesia pe care si-o aleg
- motivatie financiara si personala post-universitara
Statistici:
Principalele tari unde tinerii bacauani aleg sa-si continue studiile sunt Marea Britanie, SUA, Danemarca, Finlanda, Germania, Franta si Olanda. Conform unui studiu al companiei europene Integral Programe Educationale, aproximativ 50.000 de studentii români studiaza in prezent in strainatate, ceea ce inseamna un procent de circa 4 la suta din totalul studentilor care invata in România. Daca România respecta conventiile procesului Bologna, in anul 2020 se estimeaza ca numarul tinerilor români care va studia in strainatate va ajunge la 180.000, adica 20 la suta din numarul actual al studentilor din tara noastra. Conform datelor Ministerului Educatiei, in România doar 7.800 de studenti straini vin sa isi continue studiile superioare.
”Destul am fost izolati”
”Eu nu incurajez pe nimeni in nicio directie! Fiecare trebuie sa ia decizia care il aranjeaza cel mai bine. Dar, daca ar trebui sa aleg acum unde sa-mi fac studiile as demara astfel:
- as lua clasamentele oficiale ale universitatilor din Europa (si nu numai) si rezultatele acestora in ultimii 10 ani pentru a vedea ce palmares au;
- m-as uita ce pretentii financiare au si ce burse ofera acestea - cu salariile românesti nu pot fi tinuti in facultate niste copii (ma refer la marea masa; geniile nu rasar dintre potentatii României);
- as studia cu mare atentie conditiile oferite! Cu siguranta, conditiile de studiu, cazare, masa, entertainment difera semnificativ de cele de la noi pentru niste preturi egale;
- aplicatiile on-line reprezinta o mare cucerire a ultimilor ani, sparg toate barierele. Atunci, de ce sa ne mai restrângem aria de actiune la aceasta tara? De ce sa nu profitam? Destul am fost izolati!
- contactul cu alte culturi este f.important in formarea tinerei generatii. Altfel, vom ramâne toata viata produsele unei culturi socotite de unii din Europa "mica";
- as studia sistemele de evaluare! La o mare universitate stii sigur ca notele reprezinta nivelul pe care l-ai dobândit pâna in acel moment! Din cultura altora nu face parte intervenetiile pe lânga profesori … sau cheta studenttilor!
- as studia cu si mai mare atentie ce perspective imi deschide diploma obtinuta si, nu in ultimul rând, cu ce salarii.”
Angela Sterpu - inspector proiecte si programe comunitare la Inspectoratul Scolar Bacau
Roxana Neagu
Ion Fercu
Articol preluat din Desteptarea.ro "Tinerii fug de Bacau" (11/08/2010)
Mintile luminate din liceele bacauane emigreaza spre strainatate
Tot mai multi tineri bacauani aleg calea strainatatii atunci când decid sa-si continue studiile. Ideea de a emigra este vazuta de multi ca o promisiune a realizarii personale. Bani mai multi, salarii mai mari, conditii mai avantajoase, fructificarea studiilor, aprecierea muncii si recunoasterea abilitatilor. Acestea sunt coordonatele care ii determina pe tinerii din Bacau sa considere ca a urma o facultate in afara este reteta garantata pentru succes. Noi va oferim doar câteva exemple.
“Cetatenia româna nu o sa le dea de mâncare copiilor mei”
Bogdana Elena Budianu a terminat profilul uman de Filologie Bilingv Engleza la Colegiul National "Vasile Alecsandri" din Bacau “si ca multi umanisti care au urmat acest gen de profil, am realizat ca orizontul meu nu e foarte deschis aici, in România. Asa ca am aplicat pentru un colegiu din Anglia”, ne-a spus sincer. Si-a dorit un viitor "satisfacator", macar, daca nu stralucit. Cum a ales tocmai Anglia? “A venit la noi in liceu un grup de studenti, care la rândul lor au aplicat in afara tarii, printr-un program numit «Studying Abroad». Promovau studiatul in afara. Ne-au exemplificat avantajele acestui pas. Fiind curioasa de fire, m-am interesat si am cântarit avantajele unei facultati din România cu ale unui colegiu din Anglia. Colegiul englez a inclinat cel mai mult balanta”, continua. A urmat apoi un program educational de consiliere in Bucuresti, la "Shakespeare School", in decembrie, pentru destinatia UK, unde i s-au aratat pasii spre aceasta sansa. Anglia i-a oferit si profilul dorit: acela de Advertising, PR and Media, care ii ofera si posibilitatea de a munci pe timpul studiilor, pentru a câstiga banii necesari sa se intretina in timpul facultatii. “Invatamântul din România da gres prin simplul fapt ca se axeaza pe teorie mai mult decât pe practica si imaginatie. Oare Guvernul României nu s-a gândit niciodata de ce America si Anglia câstiga mai multi studenti români anual decât noi? Un student care termina o facultate in afara poate avea o oarecare experienta in acel domeniu si are o sansa mai mare de a se angaja decât unul care termina o facultate la noi in tara. Aici nu esti angajat decât daca ai experienta? Daca abia ai terminat facultatea, de unde sa ai experienta? Daca investesc in viitor, cum se lauda, care e acela? De somer?”, s-a intrebat retoric Bogdana.
Avantaje financiare
Recunoaste ca nu a fost o mare olimpica, nu a excelat in nimic special care sa-i aduca un venit sigur in viitor, dar acum simte ca va fi o studenta dornica de nou si de munca, singurele ei atuuri fiind sociabilitatea si puterea de convingere. Singurul dezavantaj al acestei oportunitati este taxa anuala, “care, desi este redusa la 3.290 de lire sterline pentru faptul ca ne-am integrat in Uniunea Europeana, tot este foarte mare pentru un român. Dar se pare ca Guvernul Marii Britanii s-a gândit si la aceasta problema si ofera imprumuturi, pe care le poti plati dupa terminarea facultatii, cu o singura conditie – sa ai un salariu de peste 15.000 de lire sterline pe an, din care ti se va lua un procent de 9 la suta”, explica. Conditiile impuse de facultatile la care a aplicat, Middlesex University si University of Northampton era sa promoveze Bacalaureatul cu cel putin nota 8. A urmat apoi si un examen la limba engleza (Cambdrige/ IELTS/ Toefl) care a demonstrat capacitatea ei de a intelege, de a scrie, de a vorbi si a citi in engleza. “Având in vedere ca nu sunt singura care stie despre aceasta sansa sunt convinsa ca si alti tineri vor fugi de România. Daca nu se va face ceva in privinta asta, va avea loc o noua «Retragere Aureliana», aceea a studentilor. Nu voiam sa plec din Bacau, din tara. Sunt mândra de nationalitatea mea, dar cetatenia romana nu o sa le dea de mâncare copiilor mei”, a conchis Bogdana, care din toamna va fi student englez.
Strainatatea a ajutat-o sa se descopere
Buhuseanca Gabriela Târdea - un subiect de roman, o poveste de succes impresionanta. Munca, responsabilitate, competenta, eficienta, modestie. De la un copil care a ratat prima admitere la liceu si babysitter occidental a ajuns rasfatata unor universitati si companii din România, Germania, SUA, Marea Britanie, Finlanda, Danemarca, Slovacia. Ajunsese sa urasca scoala. Treptat, prin clasa a XI-a, s-a apropiat si cu sufletul de profesori. “Din 2001, imediat ce am terminat liceul buhusean, am plecat în Germania, ca Au-Pair (babysitter), si din acea perioada am început sa prind gustul educatiei”, zice. A început sa studieze la o facultate din Germania, dar lipsa banilor a determinat-o sa se întoarca în tara, la Universitatea “Babes-Bolyai”, unde a finalizat cursurile facultatii de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor. Devine membru al organizatiei internationale studentesti AIESEC, lucreaza la diferite proiecte nationale, este acceptata la doua internship-uri, în Slovacia si Finlanda. În timpul facultatii are, simultan, câte doua, trei joburi, primeste sprijin financiar din Germania si de la parinti. Pleaca în Slovacia într-un internship de management, este promovata de trei ori într-un singur an în companie, sprijina multi români pentru a lucra în aceasta tara, descopera, vorbind în engleza, germana, slovaca, faptul ca are abilitati de comunicare. La Bergische Universität Wuppertal- Germania, Copenhagen Business School - Danemarca, o regasim sustinând un masterat, obtinând noi competente lingvistice. Experientele ocupationale îi certifica grozave competente precum profesor/tutor de limbi straine-freelancer (România si Slovacia), specialist în recrutare la APPEL COUNSELLING s.r.o., Bratislava (Slovacia), Global.me in Jyväskylä Team, Helsinki & Jyväskylä (Finlanda), practica voluntara la Colegiul Tehnic Ion Borcea & Scoala “Mihai Eminescu” Buhusi, are activitati specifice la Global LT, Ltd. Woodslee Drive, Troy, Michigan (USA), Innovation Roundtable in Copenhaga. Cunoaste engleza, germana, daneza, franceza, spaniola, poloneza, slovaca, fiind atestata cu excelent, în cele mai multe dintre ele.
“Dezamagita, am ales strainatatea”
Aceasta performera a fost nevoita, din cauza sistemului românesc de admitere aiurea de tot, sa învete un an la Scoala complementara! “Dezamagita, am ales strainatatea. Noi învatam doar teorie, teorie, iar teorie. La terminarea facultatii din Cluj, am realizat ca pe lânga teorie nu stiu mai nimic. Dar strainatatea nu e paradisul! Oricât de mult se aude ca e bine în strainatate, tot strainatate ramâne, departe de cei dragi, departe de casa, departe de tot. Strainatatea mi-a schimbat viata complet, admit acest lucru pentru ca este adevarat. Am avut parte de experiente de neuitat. Am întâlnit oameni noi, culturi noi, am învatat multe limbi straine, am cunoscut ceva diferit, în special în atitudinea oamenilor. Strainatatea îti ofera o noua perspectiva asupra vietii, experimentezi lucruri si situatii ce nu le vei întâlni niciodata acasa. Sunt experiente minunate, trebuiesc traite, daca ai curajul si initiativa de a face acest pas. Dar consider ca multi români se simt singuri în strainatate. Cu bani în buzunar ori nu, dar singuri... Asa ma simt eu câteodata. Strainatatea nu m-a îmbogatit si nu acesta este scopul meu. Strainatatea însa m-a ajutat sa ma descopar pe mine si acest lucru este mai semnificativ decât orice altceva”, ne-a marturisit.
De ce educatia în strainatate? …”România stie numai de cei care fura, ucid si cersesc”
Raspunde tot Gabriela Târdea. “In strainatate esti ceea ce poti demonstra cu mintea ta ca esti. Nici buzunarul si nici functia mamei sau a lui tata nu te salveaza ori îti da o nota mai mare la scoala. Aici poti reusi chiar si daca nu ai buzunarul plin, si asta este ceea ce face diferenta. Calitativ, consider ca ceea ce înveti aici reusesti sa pui în practica. Educatia în Scandinavia, unde am ales eu sa o continui, este gratuita si asta faciliteaza accesul strainilor aici. Universitatile din strainatate au parteneriate cu firme nationale si internationale care cauta studentii înca de pe bancile facultatilor. Ca student, în Danemarca, nu doar ca ma simt în siguranta prin ceea ce învat, dar ofer în acelasi timp siguranta companiilor cu care colaborez. Ca student, mi se ofera încrederea ca ideile mele sunt valoroase si pot fi puse în aplicare. Exista o competitie foarte mare, dar nu ma simt discriminata cu nimic”. Întoarcerea acasa?... “Inca nu. Când ajungi în strainatate si stai deja câtiva ani buni, ajungi sa te familiarizezi cu un anumit standard de viata care cu timpul devine ceva normal, devine limita de jos pe care nu o poti depasi. Românii care au plecat în stranatate si s-au realizat sunt foarte multi, România însa nu stie de ei. România stie doar de cei care fura, ucid si cersesc. Persoana care termina aici un Masterat, un PhD, si careia i se ofera un loc de munca atractiv, nu se mai întoarce în tara daca sentimentul de siguranta, de stabilitate e primar.” Gabriela Târdea ramâne o persoana simpla, dar care a reusit sa ajunga unde e pentru ca a vrut si a luptat, a muncit enorm de mult pentru toate aceste succese, a facut multe sacrificii si nu a permis statului ori altcuiva sa o opreasca de la obiectivele ei.
Un exemplu de viata
Are aproape 18 ani si tocmai a terminat clasa a XI-a la Colegiul National “Gh. Vranceanu” Bacau. Ambitioasa, perseverenta, muncitoare si plina de viata, Geanina Stingaciu ne ofera un alt exemplu de viata. Un exemplu al unei tinere, care in acest moment are doar un singur vis. Un vis indraznet de altfel, acela de a fi acceptata la o universitate din Statele Unite ale Americii. “De ce America?”, a fost prima intrebare pe care i-am adresat-o. “Pur si simplu imi doresc foarte mult sa studiez intr-o universitate americana, in care pot sa-mi arat adevaratul potential si sa fac ceea ce imi place, sa valorific apoi tot ce am invatat. In Europa voi fi constrânsa de criteriile etnice si de cele financiare”, mi-a raspuns sigura pe ea Geanina. Alege Economia, dar accepta si Dreptul Comercial. “As vrea sa studiez Economia, chiar daca este un domeniu comun, iar daca nu reusesc voi merge pe Drept Comercial. Nu este imposibil sa ajungi acolo, ci doar dificil. Iar eu voi reusi. Am trecut peste toate obstacolele din viata mea si voi trece si peste acesta.” Se lupta intens si invata zilnic, chiar si acum in vacanta, sa obtina bursa SUA, mai ales ca sunt unele univesitati care asigura bani integral pentru studii. “Sunt facultati care dau si 60.000 de dolari, altele asigura doar partial plata cursurilor, dar se gasesc solutii. Acum ma pregatesc de examene, apoi am sa aplic pentru dosar si sper sa reusesc. Eu mereu mi-am ales lucrurile dificile, dar nu mi-a fost greu. Am fost si sunt mereu fata de nota 10 si nu e chiar usor sa tii mereu sus aceasta stacheta”, ne-a mai spus. CV-ul ei este impresionant. A absolvit cursurile gimnaziale cu media 10, sef de promotie, Testarea Nationala “a invins-o” cu 9,83, clasele de liceu le-a terminat numai cu media 10, la profilul matematica-informatica. In toata activitatea ei scolara, din 1999 si pâna acum a obtinut teancuri, teancuri de diplome de merit, premii, premii speciale la diferite concursuri si olimpiade nationale si internationale. A participat si la concursuri europene de matematica aplicata, ani la rând, la concursuri de limbi straine (engleza, germana, franceza, spaniola), a aparut in emisiuni televizate, a fost membru in cenaclul literar “Zbor invers”, are texte publicate si un interviu in revista “Joc secund”, este scenarist de benzi desenate, iar momentan e angrenata in programul european “eTwinning” si in EYP (European Youth Parliament), dar si voluntar in Asociatia “Betania”. E sincera, intreprinzatoare, receptiva, perseverenta, are capacitatea de a lucra in conditii de stres, dorinta de perfectionare si cunoastere continua. E interesata in special de leadership development, drept, activitati economice, politica.
A ales University College London
“Voi incepe intâi prin a prezenta rezultatele mele din timpul liceului, pentru a contura putin motivele pentru care am ales sa plec, desi am avut locul asigurat la facultate si aici, in tara. Am participat la Olimpiada de Limba si Literatura Româna 5 ani consecutiv, iar cele mai importante rezultate le-am obtinut in clasa a XII-a, locul 3 la nationala si tot locul 3, la etapa internationala. De asemena, am participat doi ani la Olimpiada Nationala de Sociologie si am obtinut in ambii ani locul 3. Am luat premiul 2 si la Concursul National de Critica Literara «Mihail Iordache» in clasa a XI-a. Alegerea de a studia in continuare literatura a urmat firesc”, ne-a precizat si Claudia Toia, proaspata absolventa a Colegiului National “Gh.Vranceanu” Bacau. Decizia de a alege o facultate in strainatate a luat-o inca din clasa a XI-a, când a realizat ca la Facultatea de Litere din tara doar ar aprofunda pur si simplu materia din liceu. “Insa eu vreau, desigur, sa evoluez, explica. «Literele» la noi iti cam constrâng orizontul de alegere dupa absolvire, iar a fi profesor in România, mai ales in Bacau, nu ofera satisfactii profesionale si materiale pe masura.” A ales tot Anglia, pentru ca este familiara cu limba si cultura engleza, dar si pentru ca au universitati "world leading". “Informatiile necesare mi le-am procurat singura, apelând la Internet. E cel mai simplu sa intri pe site-ul fiecarei universitati sa afli direct de la sursa ce se cere, decât sa intrebi in stânga si in dreapta. Am fost acceptata la prima mea alegere, «University College London», unde urmeaza sa studiez literatura engleza. Universitatea este una dintre cele mai bune din Marea Britanie, motiv pentru care mi-au cerut sa obtin peste 9.80 la Bac. Am luat 9.93 in final si le-am satisfacut cerinta”, mai spune Claudia Toia. Va fi colega de grupa, in Anglia, cu sefa de promotie de anul acesta din “Vranceanu”, care a aplicat la aceeasi universitate.
Va studia stiinta calculatoarelor
Ioana va pleca tot in Anglia. A absolvit Colegiul National “Ferdinand I” Bacau, iar pe fisa ei matricola sunt numai note de 10. “Am vrut altceva. Am vrut sa ma duc la Politehnica, in Bucuresti, dar m-am saturat de invatamântul din România. E superficial si corupt. Am observat asta cel mai mult la Bac. Am avut colegi care mi-au spus personal ca au gresit la proba de la matematica si care au luat 10. Cu ce pret? 100 de euro pe fiecare proba. M-a dezamagit foarte mult acest lucru. Am prieteni care studiaza in Bucuresti. Mi-au spus si ei ca notele se dau si acolo «pe ochi frumosi», ca sistemul e invechit, ca nu se face deloc practica. Or, in domeniul meu, practica e cea mai importanta”. Din aceste motive Ioana va fi din luna octombrie studenta la Bristol University, unde va studia Computer Science (stiinta calculatoarelor). A decis ca va studia in strainatate inca din clasa a XI-a. Si-ar fi dorit sa studieze in America, “dar e mult prea scump. Am o matusa acolo, care a facut un master si asa am aflat cam cât costa studiile acolo.” Apoi s-a gândit la Franta, dar dupa ce a studiat ofertele colegiilor internationale pe internet a decis: “Anglia e mult mai buna pe informatica.” Tot Ioana precizeaza ca pentru admiterea la o universitate din Marea Britanie e necesar sa formulezi un eseu personal prin care sa convingi ca esti cel mai potrivit pentru respectivul curs, sa ai diploma de Cambrige sau de limba la nivel avansat, sa prezinti o scrisoare de referinta de la un profesor de specialitate si sa ai nota mare la Bac. Peste 9.00. A fost atrasa de tainele informaticii inca din clasa a IX-a, când profesorul ei, descoperindu-i potentialul, a ales-o pe ea sa realizeze un proiect in acest domeniu. “Atunci a fost inceputul. Am facut proiectul, apoi am lucrat la mai multe site-uri, am realizat jocuri pe internet si asa mi-am dat seama ca asta imi place sa fac. Apoi au inceput concursurile de informatica, schimburile de experienta, care m-au ajutat foarte mult”, mai spune Ioana, care de pe acum crede ca nu se va mai intoarce in tara pentru a munci. “Doar daca se mai schimba ceva si daca vor functiona mai multe companii multinationale. Universitatea unde voi studia eu colaboreaza cu multe astfel de companii – Microsoft, Adobe si chiar banci de renume, care recurteaza personal inca din timpul studiilor. Am multi amici care au ales ca sa plece in strainatate. M-am interesat si am aflat ca deja am colegi din Timisoara, Slatina, Galati, Suceava si Constanta. Vor fi niste sacrificii, planuiesc sa-mi iau un job si sper, ca in final, sa ma descurc si sa ma bucur de o experienta bogata. Cât despre reintoarcera in tara, nu ma pot pronunta definitiv. Eforturile pe care le faci sa studiezi in strainatate nu cred ca imi vor fi rasplatite aici printr-un salariu motivant. Recomand tuturor tinerilor... sa plece.”
”Profesorii nu se enerveaza, nu tipa, nu jignesc”
”Am discutat cu elevi si studenti români care studiaza în Marea Britanie, Elvetia, Italia, Germania si Statele Unite. Toti considera învatamântul din aceste tari superior celui din România din urmatoarele motive: numarul de obiecte studiate este mai mic, dar relevant pentru ceea ce vor elevii sa studieze, deoarece implica mai multe optionale decât obiecte din trunchiul comun; programa pentru activitati extrascolare este obligatorie, adica fiecare elev/ student trebuie sa-si aleaga un numar minim de activitati extrascolare, la alegere – de exemplu, în scolile din Anglia (gimnaziu sau colegiu) fiecare elev îsi alege cel putin doua activitati extracurriculare, din orice domeniu care îi place; profesorii sunt foarte rabdatori, fiind dispusi sa explice de mai multe ori ceea ce elevii nu au înteles si nu se enerveaza, nu tipa, nu jignesc; este mai multa disciplina în scoli, mult mai multa strictete si toata lumea respecta regulile, care sunt obiective, normale. În ceea ce priveste continutul, acesta este axat mai mult pe activitati practice si mai putin pe teorie. Volumul informational este mai mic. Se respecta proportia de 2 la 1: daca 10 minute se explica teoretic o notiune, un fenomen etc., 20 de minute se va lucra practic – exercitii, creatii, rezolvari, experimente - cu acea notiune sau acel fenomen. Nimic nu se învata pe de rost. Evaluarea este obiectiva, mai ales cea de la examene, realizata de evaluatori specializati. Profesorii sunt platiti mult mai bine, suficient pentru a fi motivati sa lucreze cu multa raspundere. Motivele sunt mult mai numeroase, dar ma opresc aici”.
prof. Carmen Zaharia, Colegiul ”Ion Borcea” Buhusi
Motivele pentru care parasesc tinerii invatamântul românesc:
- un alt nivel de educatie
- mare interes acordat de catre universitati pentru studenti
- locuri de munca variate si mai bine platite
- posibilitatea de a interactiona cu alti studenti, din alte tari
- cunoasterea altor persoane cu noi mentalitati, conceptii
- posibilitatea de a avansa mai repede in profesia pe care si-o aleg
- motivatie financiara si personala post-universitara
Statistici:
Principalele tari unde tinerii bacauani aleg sa-si continue studiile sunt Marea Britanie, SUA, Danemarca, Finlanda, Germania, Franta si Olanda. Conform unui studiu al companiei europene Integral Programe Educationale, aproximativ 50.000 de studentii români studiaza in prezent in strainatate, ceea ce inseamna un procent de circa 4 la suta din totalul studentilor care invata in România. Daca România respecta conventiile procesului Bologna, in anul 2020 se estimeaza ca numarul tinerilor români care va studia in strainatate va ajunge la 180.000, adica 20 la suta din numarul actual al studentilor din tara noastra. Conform datelor Ministerului Educatiei, in România doar 7.800 de studenti straini vin sa isi continue studiile superioare.
”Destul am fost izolati”
”Eu nu incurajez pe nimeni in nicio directie! Fiecare trebuie sa ia decizia care il aranjeaza cel mai bine. Dar, daca ar trebui sa aleg acum unde sa-mi fac studiile as demara astfel:
- as lua clasamentele oficiale ale universitatilor din Europa (si nu numai) si rezultatele acestora in ultimii 10 ani pentru a vedea ce palmares au;
- m-as uita ce pretentii financiare au si ce burse ofera acestea - cu salariile românesti nu pot fi tinuti in facultate niste copii (ma refer la marea masa; geniile nu rasar dintre potentatii României);
- as studia cu mare atentie conditiile oferite! Cu siguranta, conditiile de studiu, cazare, masa, entertainment difera semnificativ de cele de la noi pentru niste preturi egale;
- aplicatiile on-line reprezinta o mare cucerire a ultimilor ani, sparg toate barierele. Atunci, de ce sa ne mai restrângem aria de actiune la aceasta tara? De ce sa nu profitam? Destul am fost izolati!
- contactul cu alte culturi este f.important in formarea tinerei generatii. Altfel, vom ramâne toata viata produsele unei culturi socotite de unii din Europa "mica";
- as studia sistemele de evaluare! La o mare universitate stii sigur ca notele reprezinta nivelul pe care l-ai dobândit pâna in acel moment! Din cultura altora nu face parte intervenetiile pe lânga profesori … sau cheta studenttilor!
- as studia cu si mai mare atentie ce perspective imi deschide diploma obtinuta si, nu in ultimul rând, cu ce salarii.”
Angela Sterpu - inspector proiecte si programe comunitare la Inspectoratul Scolar Bacau
Roxana Neagu
Ion Fercu
Articol preluat din Desteptarea.ro "Tinerii fug de Bacau" (11/08/2010)
Subscribe to:
Posts (Atom)