Cum se naste o paradigma?

M-am lasat inspirata de un articol citit cateva luni in urma. Am trecut printr-o experienta care m-a facut sa ma intorc la articol sa-l recitesc. E interesant cum unii urmeaza pe altii fara sa stie de ce o fac. De multe ori fac aceeasi greseala...de multe ori ma opresc...gandesc si aleg. Ca sa fiu sincera cu cititorii acestui blog...nu intotdeauna aleg ceea ce-mi convine, nu pentru ca nu as vrea ci pentru ca nu am puterea de convingere ca as putea-o face.
Mai multe experiente repetate insa m-au facut sa inteleg modul meu de gandire si de ce fac anumite alegeri gresite .. doar insa pentru a multumi pe cineva. E incomod sa-i faci pe ceilalti sa se simta jigniti insa e mai rau sa te faci pe tine sa te simti inselata de propria decizie. Astfel am inteles ca cei din jurul meu sunt importanti...insa cum sa-i convingi ca decizia luata e spre binele lor sau a ta chiar daca ei o vad altfel?

Te-ai simtit vreodata responsabil pentru fericirea altei persoane? Atunci cand iti asumi responsabilitatea pentru problemele cuiva, nu faci altceva decat sa ii iei acestei persoane dreptul de a a-si asuma problema. A invata ca orice lucru are o consecinta face parte din capacitatea noastra de a fi adulti si a ne comporta ca atare.
Atunci cand vrei ca cineva sa fie fericit, cel mai bun mod de face asta este sa il ajuti sa mearga pe propriile picioare.

Lasa-l sa aleaga si explica-i de ce ai decis astfel.

Sa-mi urmez drumul si sa aleg .. ma face sa ma simt libera...libertate ce nu e inteleasa de multi insa important e ca o inteleg eu.

Albert Einstein spunea: "E mult mai usoara dezintegrarea unui atom decat a unei prejudecati"

Un grup de oameni de stiinta au pus intr-o cusca cinci maimute si in mijlocul custii o scara, iar deasupra scarii o legatura de banane. Cand o maimuta se urca pe scara sa ia banane, oamenii de stiinta aruncau o galeata cu apa rece pe celelalte care ramaneau jos. Dupa ceva timp, cand o maimuta incerca sa urce scarile, celelalte nu o lasau sa urce. Dupa mai mult timp nici o maimuta nu se mai suia pe scara, in ciuda tentatiei bananelor.

Atunci oamenii de stiinta au inlocuit o maimuta. Primul lucru pe care l-a facut aceasta a fost sa se urce pe scara, dar a fost trasa inapoi de celelalte si batuta. Dupa cateva batai nici un membru al noului grup nu se mai urca pe scara. A fost inlocuita o a doua maimuta si s-a intamplat acelasi lucru. Prima maimuta inlocuita a participat cu entuziasm la baterea novicelui. Un al treilea a fost schimbat si lucrurile s-au repetat. Al patrulea si in fine al cincilea au fost schimbati. In final, oamenii de stiinta au ramas cu cinci mainute care, desi nu primisera niciodata o baie cu apa rece, continuau sa loveasca maimutele care incercau sa ajunga la banane.

Daca ar fi fost posibil ca maimutele sa fie intrebate de ce ii bateau pe cei care incercau sa se catere pe scara, raspunsul ar fi fost "Nu stim. Lucrurile intotdeauna au fost asa aici..."

In unele cazuri la fel urmam pe cei ce ne invata ceva nu pentru ca am intelege acea invatatura ci pentru ca lucrurile intotdeauna au fost asa...
Cum ar fi insa daca am cere explicatii si sa riscam sa ne urcam dupa banane chiar daca ceilalti nu ar intelege de ce o facem? Ca doar e in defavoarea lor! Unii ar cataloga-o ca fiind egoism! ... Altii insa pura libertate de alegere!

Tu ce ai alege? Tine cont ca alegerea te va cataloga pe tine.

Gabriela

No comments: